Door in de Bijbel te lezen is mijn denken veranderd – Elim

Door in de Bijbel te lezen is mijn denken veranderd

In de Bijbel las ik het verhaal van Jezus over de verloren zoon. Dat verhaal vind ik heel mooi. Ik ben als die verloren zoon die weer thuis is gekomen bij de Vader.

 

Ik ben geboren in Afghanistan. Mijn ouders zijn niet echt orthodoxe moslims. Ik geloofde in de 12 imams van de Shia Islam en in Alla en de koran, maar ik bad niet en las ook niet in de koran. Ik ben ook weinig in de moskee geweest. Ik heb een paar keer meegedaan in de maand Asjoera aan de herdenking van Hoessein. Dan slaat men zichzelf om Hoessein te eren. Ik deed mee als tiener omdat het stoer was met een groot mes jezelf te verwonden.

Via satelliet TV heb ik een keer de film van Jezus gezien. Ik vond het een mooie film, maar heb er verder geen aandacht aan gegeven.

Toen we in Griekenland waren vroeg een vriend ons om mee te gaan naar de kerk. Je kon daar gratis eten krijgen. Het was een kerk met Afghaanse mensen en ook een Afghaanse voorganger. Daar hoorde ik voor het eerst wie Jezus was. Hij vertelde ook dat alle mensen zondaars zijn en een verlosser nodig hebben.

In Nederland hadden we een vriend die bij ons op bezoek kwam. Hij durfde eerst niet over geloof te spreken, maar na een paar uur begon hij voorzichtig over Jezus te praten. Toen ik met mijn vrouw en zoontje in AZC Leersum was, kwam ik naar de Bijbelstudies die Jahangir gaf. Daarna ging ik mee naar de Elim kerk. Er werd veel gezongen en ik zag de liefde onder elkaar. In de Islam zag ik veel mensen huilen en bij de herdenking van Hoessein verwonden ze zichzelf. Ik zag een groot verschil in het christelijk geloof. Hier gaan mensen vriendelijk met elkaar om. Er zijn geen rijken en armen. Iedereen is even belangrijk voor God. Ik wilde ook graag in Jezus geloven, maar ik vond het moeilijk te geloven dat Jezus de zoon van God was. Was God getrouwd? Jahangir kon mij alles goed uitleggen. In Afghanistan hoorde ik altijd dat christenen slechte mensen waren, maar in Nederland zag ik het tegendeel. Ik hoorde dat wij allemaal zondaars zijn. Ik ben ook niet zo’n goede jongen geweest. Daarom was ik altijd bang dat met mij of mijn zoontje iets slechts zou gebeuren, als straf. Daarom werd ik erg blij toen ik hoorde dat Jezus je zonden vergeeft. Ik zei tegen God dat ik graag een goed mens wilde worden. Door in de bijbel te lezen is mijn denken veranderd. Vroeger deed ik vaak slechte dingen, ik wilde daar niet over nadenken en ging er mee door. Want als ik er over dacht, voelde ik me heel slecht. Mijn geweten was dood.

Toen ik in Jezus ging geloven werden mijn zonden vergeven en ik voel nu geen pijn meer over het verleden. Ik voel dat ik vrij ben.

In de Bijbel las ik het verhaal van Jezus over de verloren zoon. Dat verhaal vind ik heel mooi. Ik ben als die verloren zoon die weer thuis is gekomen bij de Vader.

En wij kunnen de Vader kennen door Jezus. Jezus is naar de aarde gestuurd om ons te vertellen wie God is en om ons van zonden te verlossen. Hij is in onze plaats gestorven om ons schoon te wassen van slechtheid.

J-R 21-06-2016